אהבה חומלת – Loving kindness
אם ישנו כדור לריפוי בבודהיזם, זה יהיה Loving kindness. היכולת לשנות את הסיטואציה
מבפנים. כלפי חוץ, הכול ממשיך אותו הדבר. אך כאשר המתרגל לוקח את "גלולת"
הLoving kindness, כאשר
הוא מתרגל את האהבה-החומלת, הוא מציל את עצמו מהמשך ההידרדרות במדרון החלקלק של
המיינד (Mind ).
כאשר מחשבה נחשבת במוח, אנחנו יכולים להגיב
אליה באחת משלוש דרכים: כמיהה אליה, סלידה ממנה או אמביוולנטיות. מתוך שלוש דרכים
אלו, אנו עלולים לבלוע את אחת משלוש כמוסות הרעל: תאווה (כמיהה למשהו) שנאה (סלידה
ממשהו) או בורות (אי ידיעת התהליך הפנימי). לשלוש צורות חשיבה אלו, המיינד נצמד,
כל אחד על פי תכונותיו והמקרה שנמצא בו. אולם, כאשר המיינד נאחז במחשבה פוגענית, למשל
בכביש, כשיש פקק תנועה ואחת המכוניות עוקפת את כולם ואפילו משיגה את הרמזור; מיד
עלולה להיווצר מחשבה שרוצה לצעוק על אותו נהג ולקלל אותו. מיד אחרי זה, תופיע
מחשבה שמאחלת לאותו נהג דברים לא ממש טובים ואם מתבוננים טוב, רואים שכבר הרגש
מושפע ממחשבות אלו ואולי כבר עולה תחושת מחנק, מתוך הרצון לצעוק עליו ועוד תחושות
בגוף שאפשר לקשר אותן אל הכעס המתבשל בפנים.
היכולת שלנו במצב זה מוגבלת באופן יחסי, אפשר
להמשיך ולעודד את המחשבות והרגשות שהתעוררו ואולי לנסות לרדוף אחרי אותו נהג. אפשר
לגדף ולרטון עליו ואפשר פשוט להתעלם. שתי האפשרויות הראשונות, למרות שמפתות מאוד
ומאפשרות תחושת שליטה מסוימת במצב, בשתיהן השליטה היא דמיונית ואחוזה באשליה. גם
אם היינו משיגים את אותו נהג, מה היה קורה אז? טוב לא היה יוצא מזה, לא לנו ולא
לאותו נהג. האפשרות השלישית, ההתעלמות, יכולה להיות אפשרות יותר בריאה במידת מה,
כזו שלפחות תאפשר את המשך הנסיעה באופן רגוע ושקט. אולם במקרים מסוימים אנחנו
מסתכנים בהפעלת מנגנון הגנה כמו הדחקה ובמשך הזמן, זה עלול לפגוש אותנו בסיבוב,
שוב ושוב.
ישנה דרך נוספת, זו שהציע הבודהא, דרך זו נקראתLoving kindness.
לעודד בנו את היכולת לייצר תחושת אהבה-חומלת. לא רק במצבים של מחשבות פוגעניות.
היא מאוד יעילה כדי לעצור את הכאב שמולידות
מחשבות מסוג זה ובהמשך גם לרפא את הקרע שנוצר בתודעה. הפעולה הזו, לא קורית מול
אותו נהג שאנחנו כלל לא מכירים, לא מודעים לסיבות שעשה את מה שעשה או את מחשבותיו
ואופן התנהלותו. אלא, הפעולה הזו קורית מול הנהג שנמצא בתוכנו.
אותו נהג נסע במהירות וכבר מזמן לא נמצא לידנו,
אולם הכעס שבפנים נובע מתוך ההחזקה שלנו באירוע או בדמות. אותו נהג נמצא עכשיו בפנים
בתוך התודעה, להמשיך לקלל אותו ולרטון עליו, זה בעצם לקלל ולרטון על הדמות שנמצאת
בתוך הראש. דבר שהמשמעות שלו היא שאנו מפנים את הקללות והכעס כלפי עצמנו ובעצם מרגישים
את מה שאנו מייחלים לאותו נהג. הראש פועל בקדחתנות מעליבה, הרגש מושפע מזה ואחרי מספר
פעמים כאלו, אפשר כבר לעבור שלב להתקפי זעם, אחר כך מיגרנות וכך הלאה.
אחרי קבלת העובדה שאותו נהג נמצא בפנים,
בתודעה, ניתן לקחת את אותה מחשבה על הסיטואציה או הדמות שמאחלים לה למות בייסורים,
יחד עם התחושה הנולדת מתוכה ולעטוף אותה במה שהבודהא תיאר כאהבה חומלת – Loving kindness – המילה ההינדית (Maitri סנסקריט - Matta פאלי) מתייחסת לאהבת-חסד, טוב לב,
ידידות, רצון טוב, חברות – חשוב לזכור, שאין אנו עוטפים את אותה דמות באופן הפיזי
של המילה, אלא את הייצוגיות שלה בתודעה. הפעולה הינה אקטיבית, פיזית ברמת התחושה והשפעותיה
על הגוף, על המשך הדיבור שיצא מאיתנו ועל התודעה – אין צורך לדמיין דבר, אלא רק
להרגיש.
ייצור הגלולה הוא פשוט, ברגע שהבנו שאין מדובר
בדמות הפיזית, אלא בייצוג הפנימי שלה בתוכנו, כלומר מול עצמנו, הרבה יותר קל
להתמודד עם זה. אנחנו מעצימים את היכולת שקיימת אצלנו בלקחת שליטה על מחשבות
שאנחנו הבאנו לעולם ועושים את זה על הצד הטוב יותר שבחיים. לעטוף את אותה מחשבה,
להכיל אותה, למלא אותה בתחושה חמה ואוהבת, לתת לה את מה שהיינו מאחלים לעצמנו כאשר
לא מקבלים אותנו. לקבל את המצב ולהיות האם האוהבת של אותה מחשבה, כיוון שאחרי הכול,
התודעה שלנו היא האם שהולידה את אותה מחשבה.
חשוב להיות מודע לדבר ולשים לב, כיוון שמיד
אחרי פעולה כזו התחושה בגוף עשויה להשתנות לטובה. מבחוץ לא רואים כלום, אבל מבפנים
הLoving kindnessמתחילה להשפיע. כמו במגע של קסם, הגלולה עוטפת את המחשבה שמוחזקת בפנים. עוטפת את
המחשבות ומייצרת רגש בהתאם לחום, אהבה וחמלה שייצרנו בעצמנו, מתוכנו. ייתכן מאוד,
שאחרי תרגול קצר כבר לא נכעס על אותה דמות ורק נראה אותה כעוד תופעה מתוך עשרת
אלפי התופעות הקיימות ביקום. אבל חשוב יותר מזה - תחושת החיים, החיות, השמחה
והשלווה עשויים לחזור ולשכון מבפנים – נחזור להיות עצמנו, באמת מי שאנחנו.
הבודהא ציין אחת עשרה ברכות שעשויות להופיע
מתוך התרגול של אהבה חומלת – Loving kindness:
שינה שלווה יותר; התעוררות שלווה יותר; היעלמות החלומות הרעים; להיות יקר בעיני
בני האדם; להיות יקר בעיני ישויות שאינן אדם; להיות מוגן על ידי הדוות*; אש, רעל
ונשק לא יפגעו בו; האפשרות לרכז את התודעה בקלות; עור הפנים יהיה שליו; האפשרות
למות ללא בלבול; ואם אותו אדם לא חודר הלאה, לעומק יותר, לפחות יוכל להיוולד שוב
בעולמו של בראהמה.
דרך נוספת, תהיה 'הסירה הריקה' של צ'ואנג-טסה,
או במקרה הזה המכונית הריקה. אם מכונית שנוהג בה אדם כלשהו, פרצה אל הכביש ועצרה
את התנועה, נכעס, נצעק ונקלל את אותו הנהג. אבל אם אותה מכונית הידרדרה אל הכביש
ועצרה את התנועה, אבל אף אחד לא נהג בה, לאן הכעס יופנה? האם בכלל נייצר כעס במקרה
הזה? צ'ואנג צ'ה ממליץ להתייחס אל הדברים כאל אותה סירה ריקה. להיות ריקים משמעו
לא לייצר כלל, את אותן מחשבות, רגשות ותחושות אשר רוצות לפגוע בסביבה, בצדק או ללא
צדק, אך בסופן של דבר הן פוגעות בנו, מבפנים.
האפשרויות קיימות וכל אחד יכול לבחור את הדרך המתאימה ביותר
בשבילו.
*דוות – Devas(יחיד Deva) –
ישויות שמיימיות.
ניר בניהו מתרגל מדיטציה 25 שנה
מנחה קבוצת תרגול בתל יוסף עמק יזרעאל
והנחייה אישית דרך זום למתרגלים המעונינם.
ליצירת קשר 0528342152
nirbnayahu@gmail.com