בלוג

T.E.A TIME

T.E.A: על חושים מחשבות רגשות ופעולות

ששה חושים לאדם – ראייה, שמיעה, ריח, טעם, מגע ותודעה (Mind) האיברים המאפשרים את הפעולה החושית הם: עיניים, אוזניים, אף, לשון, גוף ותודעה.

לפני כאלפיים וחמש מאות שנים, בערך באותו זמן שהבודהא חי בהודו, בתרבות יוון העתיקה, העריצו את גוף האדם. את יכולותיו המשתנות, את כוחו וגם את מחשבתו. התרבות הזינה את דרך החיים הזו ותמכה בה, דרך גימנסיות ותחרויות שהדגישו את יופיו ועוצמתו של גוף האדם. התרבות הרומית המשיכה בקו תרבותי דומה לזה אך מעט פחות מעודן, לדוגמה: קרבות הגלדיאטורים, זו תקופה שנמשכה כאלף שנים.

בהמשך ההתפתחות התרבותית, הושם דגש רב יותר על טעם וריח, דרך החשיבות הגדולה שנתנו לתבלינים. ספינות רבות יצאו בתקופת ימי הביניים של אירופה, כדי להשיג את התבלינים מהמזרח הרחוק, כדי לנסות ולשלוט במעברים ובכמויות הצריכה הגדלות. התרבויות המערביות השקיעו הרבה כסף ומאמצים כדי לגלות עולמות חדשים, אחד המניעים בין היתר הייתה הכמיהה לתבלינים חדשים. וכך התרבות פיתחה והזינה את חושי הטעם והריח.

תקופת השמיעה התעצמה עם התפתחות המוזיקה הקלאסית בימי הרנסנס באירופה. בנוסף, עם התפתחות החשמל, חוש השמיעה הוזן עם התפתחות הרדיו. מכשיר שסיפק יכולת לשמוע מרחוק. בהמשך היכולת לתקשר אחד עם השני במרחקים גדולים (גלי רדיו, טלפון). גם התפתחות המוזיקה החשמלית בתחילת המאה ה-20 ,ועד יצירת המוזיקה אלקטרונית הזינו את חוש השמיעה.

במאה השנים האחרונות, חוש הראייה התעצם (דרך פרסום) אנשים מוקסמים לראות מוצרים, צבעים ותבניות מלווים בתמונות צבעוניות ולוחות פרסום ענקיים. השיא הגיע עם התפתחות המחשב ומסכי טלפון נייד "חכם" המאפשרים את החזותיות הזו, בכל מקום, בכל זמן. אין רגע פרטי. תרבות המסכים והפרסום פועלים בעיקר על חושי הראייה והקול.

יש  רגע שבו מגיע שיא כלשהו, שלאחריו אנשים כמהים לדבר הבא. זה קורה לנו בחיי היומיום  ובהתבוננות רחבה יותר, זה קורה בתרבות האנושית. פרק הזמן של העצמת החושים מתקצר, בהתאם לחוש שהתרבות מתמקדת בו.

הצעד הבא, המתבקש, של התרבות האנושית - הוא מעבר והמשכיות אל עבר העצמת החוש המהיר מכולם. התודעה, הMind - החוש אליו מתקבצים כל שאר החושים, החוש אשר אוסף את כל המידע, מאגד אותו ומייצר - רעיון. 

החוש השישי בבודהיזם הוא התודעה (Mind ) . חוש מיוחד המאגד את כל שאר החושים אליו. מעין ים של חושים, אשר כל הנחלים זורמים אליו ונאספים בתוכו והוא איננו מלא, כך לפחות זה נראה. חמשת החושים משוטטים בעולם, כמעין שליחים המביאים מידע חזרה הביתה. דרך המגע, הטעם, הריח, הצליל והראייה, אנחנו חווים את העולם סביבנו.

אי אפשר להפריד את הצורות והצבעים הבאים בשערי העיניים, מהריחות הנכנסים דרך האף או תחושת המגע של האצבע. ה Mind  מאפשר את חיבורם ואיגודם של כלל החושים הבאים במגע עם העולם החיצון, זהו החוש המאגד, הקולט, התופס ומייצר מתוך כל מה שנאסף – רעיון, תחושה, מחשבה ורגש. דרך התבוננות זו, ניתן להבין מול מה אנו עומדים. משהו כמו - 'להכיר את שדה הפעולה שלך' או לחילופין 'דע את אויבך'. זו התפתחות ארוכת שנים של אבולוציה אנושית. וכמו בכל ההיבטים בפעילויות בני -אדם, התוצאה יכולה להיות אחת משלוש אפשרויות:

האחת לא נעימה כלל ומובילה לחיים ארוכים של סבל, כאב וייאוש.

השנייה מועילה ויפה כמו שמי ים בהירים של לילה נעים.

השלישית היא אי העדפה לאף אחת משתי אפשרויות אלה.

אם כן, השער לגיהינום, הוא אותו שער המוביל לגן- עדן. דרך הפעולות שלנו, חיצוניות ופנימיות, אנו קובעים באיזו דרך אנחנו הולכים.

השער לעולם אינו חיצוני, אלא תמיד יהיה פנימי. פעולות פנימיות הן התחושות שלנו, מחשבות ורגשות. פעולות חיצוניות הן המעשים שאנחנו עושים. אך ההתחלה, התנועה הראשונית, תמיד תתחיל בתנועה הפנימית. לדוגמה: בהתמודדות עם פחד ואי-וודאות - כאשר הולכים בדרך זו, הדרך תוביל הישר אל  פחד ואי- וודאות. במקום קבלת הפחד וידיעה בהירה. כאשר אנו מוצאים את עצמנו בדרך זו, הפעולה הנכונה תהיה לעלות מיד על הנתיב הנגדי לה. לעלות על הדרך המובילה אל היעד שאליו אנו מעוניינים להגיע, במקרה הזה של קבלת הפחד וידיעה בהירה. למעשה זו הבחירה הישנה והטובה בין טוב ובין רע. חשוב לראות בפעולה הזאת כצעידה בשביל העובר דרך - פחד ואי -וודאות, אך אינו נשאר ומשתקע שם איתם. אלא, ישנה חוויה של פחד ואי-וודאות ולאחר שנתיב זה זוהה ונצפה, יש לנקוט פעולה ולעלות על השביל המוביל לסיום פחד ו אי-הוודאות שהתעוררו.

כאשר אדם המזין את תודעתו בפחדים ודמיונות, בין אם התכוון לכך ובין אם הוזנו אל תודעתו מבלי שביקש, עליו להתבונן על פעולותיו הפנימיות: לפנות אל אותו חוש שישי שיש לו, התודעה (Mind) אל התחושות והמחשבות וגם אל הרגשות. כאשר עוצרים ומשקפים פנימה את המוטיבציה הפנימית שלנו, ניתן לדעת מהיכן פעולות אלה נובעות. מאילו תנאים מונעות אותן תחושות, מחשבות ורגשות, אשר יוצרים את הפעולות שלנו. אפשר לקרוא לזה T.E.A ( Thoughts, Emotions ,Actions) כשם ייצוגי לפעולת התודעה הפנימית שבנו. ניתן להתבונן על זה כמו על גלגל המניע אותנו בכיוון מסוים: דפוסים, מחשבות, רגשות, התנהגות, תרבות, תפקוד.

להכיר את ה T.E.A הפנימיים שלנו, להכיר היטב את דרך פעולתם זה להכיר בקיומם בתוכנו.

לכן כדאי להתחיל להתבונן ולהרהר ב – T.E.A ובפעולות הרבות הנובעות מתוכם. למשל, תנועה ספונטניות לא מודעת, כמו הזזת כף הרגל, הבאה מתוך מחשבות ורגשות לא שקטים. כשמתבוננים בתנועת כף רגל קופצנית, מתוך מודעות והתבוננות פנימית, זה יכול להשתנות.

השלב השני יהיה התבוננות בתנאים שנוצרו בתודעה - היכן החלק הזה בתוכי שהוא באי נוחות? מתוך הבנה, שכאשר אני מוצא את עצמי מזיז את כף הרגל במהירות תזזיתית, בוודאות, ישנן מחשבות ורגשות שאינם מנוהלים על ידי ואינני מודע אליהן.

הפעולה עצמה מוכיחה זאת ואין שום שאלה לגבי זה. אך קיים צורך אמיתי להיות כנים עם עצמנו ולהכיר בעובדה שבראש או בלב שלנו, במחשבה או ברגש, קיים חוסר מנוחה. זיהוי כזה אינו בהכרח טוב או רע, זה לא אומר דבר על אדם זה או אחר, זה פשוט ככה – כף רגל מתנועעת בפראות, ישנם תהליכים פנימיים (רגשות, מחשבות) שמשפיעים על תנועת כף הרגל. כשאדם מזהה פעולות לא רצוניות כאלה, אם ימשיך להתבונן פנימה וישאל עצמו, ללא מילים, מתוך חקירה: מה יש שם? תהיה לו הבחירה להשתמש בתודעה (Mind) או לתת לתודעה (Mind) להשתמש בו. כאשר מאפשרים לתודעה (Mind)  לשלוט בנו, אנו חסרי שליטה מול ה - T.E.A, אך כאשר אנו משתמשים בתודעה (Mind)  יש בנו היכולת לצעוד בשביל לאורה של החוכמה שבתוכנו. חוכמה כשלעצמה אינה בהכרח אחיזה ברעיון כלשהו, אלא, היכולת של ידיעת האמת. והאמת מגלה את עצמה כאשר אנו זונחים דפוסים ישנים של T.E.A .

עולה צורך להתבונן ולהרהר, שוב, על השאלה הידועה 'מהו קולו של עץ, הנופל בצידו השני של ההר?'

בנוסף, אימון כללי וטוב הוא ציטוט מלימודיו של הבודהא:

"אל תלכו אחרי תורות שבעל-פה ולא אחרי מסורות עתיקות, לא אחרי שמועות, או אחרי כתובים קדושים, לא אחרי חשיבה הגיונית וגם לא אחרי הסקת מסקנות, לא אחרי שיקוף הסיבות, או קבלת דעות אחרות לאחר שהרהרתם בהן, לא אחרי יכולות שכנוע של נואם גדול, או בגלל שאתם חושבים "האיש הזה הוא המנהיג שלנו". אבל כאשר אתם יודעים בעצמכם שדברים מסוימים עושים טוב לכם ולאחרים, ודברים מסוימים נושאים עימם אשמה; ודברים מסוימים הינם דברי חוכמה וכאשר מאמצים ומתרגלים אותם, הם מובילים לרווחה ולאושר, עליכם לנצור אותם וללכת לאורם."

 

ניר בניהו מתרגל מדיטציה 25 שנה 

מנחה קבוצת תרגול בתל יוסף עמק יזרעאל

והנחייה אישית דרך זום למתרגלים המעוניינים.

ליצירת קשר 0528342152